Moeder van doodgeboren zoon doet hartverscheurende oproep aan techbedrijven

19.12.2018 04:55
Moeder van doodgeboren zoon doet hartverscheurende oproep aan techbedrijven


Als je als ouder een kind verliest is, is dat het pijnlijkste wat je kan overkomen. En het laatste wat je wil is constant, onverwachts aan dit verlies herinnert worden. 

We kennen het allemaal wel: je zoekt een keer op een leuk vakantie-adresje of een mooie jas, en weken later zie je deze nog steeds overal terugkomen. In je Instagramfeed, op Facebook en in de advertentie op alle sites die je bezoekt. Irritant, maar geen groot probleem (behalve misschien voor je portemonnee). Maar stel je eens voor dat je zwanger bent, en al maanden voorpret hebt via het opzoeken van bijvoorbeeld babykleertjes en een inrichting voor de babykamer. Tot het vreselijk misgaat, en je kindje in de buik overlijdt. Maar je nog steeds wekenlang elke keer als je online komt die advertenties tegenkomt, waardoor je steeds herinnert wordt aan je verschrikkelijke verlies.

Dit overkwam Gillian Brockell, wiens zoon acht weken voor de uitgerekende datum plotseling overleed in haar buik. Sindsdien probeert ze een manier te vinden om om te gaan met dit verlies. Helaas wordt ze elke keer dat ze haar computer of social media opent herinnert aan het feit dat ze haar zoon is verloren. Op haar Twitter plaatste ze daarom een open brief aan de grote tech-bedrijven met de vraag of hier niet iets aan gedaan kan worden.

Ze schrijft: ‘Ik weet dat jullie wisten dat ik zwanger was. Dat is mijn schuld. Ik kon me niet bedwingen met de Instagram hashtags – #30weekspregnant, #babybump. En, dom van mij, ik klikte zelfs een paar keer op advertenties van zwangerschapskleding die ik op mijn Facebook kreeg. Jullie zagen waarschijnlijk mijn post over al mijn vriendinnen die op mijn babyshower waren gekomen, en de foto’s van diezelfde babyshower waarin mijn schoonzus me getagd had. Jullie hebben gezien hoe ik ‘zwangerschapsjurk feestdagen’ en ‘babyproof verf’ googelde. Misschien wisten jullie zelfs mijn uitgerekende datum, 24 januari, omdat ik deze had ingevuld bij Amazon toen ik mijn verlanglijstje maakte voor de kraamcadeaus.’

‘Maar,’ vervolgt ze, ‘konden jullie ook niet zien hoe ik googlede “zijn dit Braxton-Hicks weeën?” en “de baby beweegt niet meer”. Zagen jullie niet hoe ik drie dagen volledig afwezig was, zeer ongewoon voor iemand die zo vaak online is als ik. En toen mijn aankondiging, met trefwoorden als ‘gebroken hart’, ‘probleem’ en ‘doodgeboren’ erin? En de 200 huilende emoticons die mijn vrienden onder dat bericht plaatsten? Is dat niet iets wat jullie kunnen volgen?’

In haar brief beschrijft ze hoe het is om thuis te komen na zo’n verschrikkelijke gebeurtenis, en vervolgens elke keer als je je telefoon opent voor een steunend bericht of simpelweg een beetje afleiding, eraan herinnert te worden wat je bent verloren. Daarom sluit ze af: ‘Asjeblieft, techbedrijven, ik smeek jullie: als jullie slim genoeg zijn om te weten dat ik zwanger ben, dan zijn jullie ook slim genoeg om te weten dat mijn baby is overleden. En kunnen jullie me advertenties sturen die daarmee samenhangen. Of misschien, heel misschien, gewoon even helemaal niet.’

Gillians brief is inmiddels meer dan 28.000 keer geretweet en meer dan 67.000 keer geliket. Lees haar volledige bericht hieronder.

Lees ook: Een baby van een ander op social media zetten? Doe maar niet!