Pas op met het op het oog onschuldige memory spel op internet!

15.12.2015 13:30


Heerlijk, die kinderen die zichzelf vermaken met een spelletje op de computer zodat jij even wat anders kan doen. Maar om te voorkomen dat je er obese kinderen van krijgt, even opletten welke spelletjes er worden gespeeld. Dat potje memory lijkt zo onschuldig, maar voor je het weet zitten die extra kilo’s er bij het nageslacht aan. Uit onderzoek komt naar voren dat het spelen van games waarin reclame voor voedsel zit verwerkt de eetlust opwekt. Ha, goed nieuws zou je denken, ik laat mijn kroost voor het eten nog even flink gamen zodat die broccoli er straks als zoete koek ingaat. Helaas wordt de trek in een groente of fruit er niet groter op, maar die in snoep des te meer.  

Uit het onderzoek van Frans Folkvord van de Radboud Universiteit blijkt dat kinderen die een spelletje met eten erin spelen, in de pauze erna 72 meer calorieen naar binnen werkten dan kinderen die een ander spelletje deden. Het gaat hier om het op het oog onschuldige spelletje memory. Maar bedrijven als McDonalds, Haribo of M&M, die maar wat graag het onschuldige kroost als vast klant willen binnen harken, sponsoren deze spelletjes. Het maakt hierbij niet uit of hier nu bijvoorbeeld kaartjes van een appel of krop sla omgedraaid moeten worden, of marsen of hamburgers, in beide gevallen neemt de eetlust toe.

Volgens Folkvord speelt tweederde van de kinderen in de basisschoolleeftijd minstens een keer per week een spelletje waarin reclame zit. Maar slechts 6 procent van deze kinderen heeft door dat het om reclame gaat. Daarom! Bescherm het kroost tegen dit onzichtbare kwaad. Het maakt hen per slot van rekening niet uit of ze kaartjes van een big mac of van een brandweerauto moeten omdraaien. De wetenschapper pleit voor een verbod op dit soort sluikreclame. Zelfs wanneer het merk duidelijk genoemd wordt, herkennen kinderen dit niet als reclame.