Waarom is het eten altijd zo vies op kinderplekken? Tijd voor een nieuwe menukaart

28.07.2019 18:30


Barbara heeft genoeg van het vreselijk vieze eten op kinderplekken. Tijd om even lekker te drammen. 

Beste pretparkhouders, zwembadeigenaren en andere plekken voor kinderen.

Nu het seizoen weer in volle gang is, wil ik graag met jullie in gesprek gaan. Ik ben echt niet zo’n moeder die de hele dag in de weer is met suikervrije tussendoortjes en die altijd zakjes fruit bij zich heeft. Ik vind dat kinderen best mogen snoepen en lekker een frietje mogen eten als de situatie erom vraagt.
In een pretpark bijvoorbeeld.
Maar misschien hebben jullie het niet door hoor, en zitten jullie meestal op een kantoor, ver weg van je publiek. Laat me jullie dan iets vertellen over je bezoekers.

Grote marges
Jullie doelgroep, dat zijn kinderen. Dat weten we. En kinderen houden van goor eten. Dat weten we ook. Dat dit voor jullie heel mooi uit komt, hadden we ook allang verzonnen. Kinderen zijn nu eenmaal gek op knakworsten uit blik, op slappe friet die je maar een keer hoeft te bakken en kroketten die je jaren kan bewaren. Lekker handig, want er is een krankzinnig grote industrie ontstaan van pretparketen, dus overal zijn er leveranciers, die tegen superweinig geld superveel vreten leveren.
Het is mij ook bekend dat jullie overal pannenkoeken verkopen omdat daar de grootste marges op zitten. Wat kost het om ze te maken? Een eitje, wat mix en een scheutje melk – voor 2 euro heb je zo 10 pannenkoeken. Als je die verkoopt voor 7,50 euro per stuk, met een snufje poedersuiker, heb je meteen het uurloon van je 16-jarige ongemotiveerde medewerker eruit.

Liever goedkoop dan lekker?
Zo rekenen jullie ook in je kantoortjes uit dat industriële friet goedkoper is dan lekkere, biologische friet. Hetzelfde geldt voor knakworsten uit de bioindustrie versus diervriendelijke. Jullie vinden dat zó belangrijk dat jullie zelfs midden in dierentuinen Unox-knakworsten verkopen, met van die karretjes.
Waar jullie dus aan de ene kant bordjes ophangen en folders maken met hoe goed jullie voor dieren zorgen, hebben jullie echt maling aan andere beesten die in de bioindustrie zijn geslacht voor deze worstjes.

Wij – volwassenen met smaak – zijn ook jullie klanten
En nu ik toch aan het drammen ben. Die doelgroep dus. Is het weleens in jullie opgekomen dat die kinderen begeleid worden door… volwassenen?
Mannen, en vrouwen met banen, die weleens in andere horecagelegenheden komen. Die zien dat je overal steeds beter eten krijgt. Op stations in het hele land kun je tegenwoordig verse salades krijgen, smoothies, en organic afhaalmaatlijden. Zelfs AH to go heeft tegenwoordig een redelijk assortiment. En overal kun je tegenwoordig handgemaakt ijs krijgen.
Waarom komen jullie dan niet verder dan Magnums, afbakpatat en knakworst uit blik?
Het is niet alleen slecht voor de wereld, slecht voor de gezondheid van kinderen, maar ook slecht voor je business.

Een nieuwe aanpak
We snappen dat er genoeg geld verdiend moet worden, maar er zijn meer manieren om geld te verdienen dan alleen maar massa.
Kom, we maken even een nieuw businessplan, met een nieuw verdienmodel. Het is mogelijk, zet je hersentjes maar even aan, zo, oke.

Eerst even een korte vragenlijst.
Pak je pen.
• Als mijn kinderen graag naar een pretpark willen, wie denk je dat dan beslist?
• Heb ik dan zin te lunchen met een saucijzenbroodje onder zo’n rood lampje, of heb ik zin in een frisse salade?
• Geef ik mijn kinderen dan liever biologische hamburgers of gekartelde stukjes plofkip?
• En tenslotte: wil ik, denk je – en dat is een lastige vraag voor je, ik weet het – daar best iets meer voor betalen?

Zie je het voor je? Nou dan. Je businessplan is bijna klaar.

Nog even dit: als ik blij van jou word zou ik dan vaker naar jou gaan of toch naar de concurrent met de plofkip?

En dan een laatste vraag: koop ik dan na afloop dan ook nog met veel plezier een biologisch ijsje voor de kinderen, of doe ik dat alleen als er al genoeg transvetten en E-nummers in ze zitten?

Uitstekend geantwoord! 

Vertrouwende op een succesvolle hernieuwde samenwerking,

Namens de (leuke) ouders van Nederland,

Barbara van Erp!

LEES OOK: Handig! De 10 leukste (kleinschalige) pretparken van Nederland