Altijd maar die iPad… hoe kunnen we ze leren minder te willen gamen?
Altijd maar die iPad… Barbara wordt er gek van. Want ook al hebben ze regels in huis, het verlangen naar dat apparaat van Felix neemt soms grote vormen aan. Ze vraagt pedagoog en ontwikkelingspsycholoog Krista Okma (en moeder van 3 kinderen) hoe ze Felix (8) kan leren om wat minder met de iPad bezig te zijn.
Beste Krista,
Het is een afspraak die wel al heel lang hebben: om 5 uur mogen de beeldschermen aan. Toen Felix klein was, ging het om de dvd-speler, of Sesamstraat kijken. Nu gaat het eigenlijk alleen maar om de iPad. Minecraft spelen, Clash of Clans, Kingdom Rush. Het werkte lange tijd heel goed, maar de laatste tijd lijkt deze afspraak een last te worden.
Als er een vriendje bij hem speelt, dat om half zes wordt opgehaald, telt hij de minuten af tot aan 5 uur. Ik wil eigenlijk dat hij in zo’n geval gewoon met het vriendje blijft spelen en daarna pas op de iPad gaat, maar die iPad is onderdeel van het spelen met elkaar. Ze kunnen niet wachten om ‘contact te maken’ in Minecraft, ieder vanaf een eigen iPad of smartphone.
Ik snap natuurlijk ook wel dat dit leuk is, en gun ze dat half uurtje wel.
Maar het gaat verder. Als ik hem vraag om even mee te gaan zijn broertje op te halen van te crèche, lijkt hij eerst enthousiast – tot… hij zich bedenkt dat het 5 uur is. Of we zijn op bezoek bij opa, en komen rond 5 uur binnen, het eerst wat hij dan vraagt is: mag ik nu? Dat ondervang ik wel door onderweg te zeggen: als we bij opa zijn, moet je eerst een half uur gewoon mee doen, en daarna mag je op de iPad. Dat accepteert hij wel als ik het tijdig aankaart.
Elke keer als het uur van de klok nadert moet ik me dus even inspannen om de situatie in te schatten en me te bedenken of hij nu echt om 5 uur mag, of dat ik even met hem in gesprek moet.
Het gekke is: hij gaat helemaal niet te lang naar mijn smaak erop, het is gewoon dat ik gek word van de terreur van dat 5 uur.
Heb jij een idee hoe ik hem kan leren hier wat buigzamer in te zijn?
Barbara
Lees ook: 34 bijna-rampen op een doorsnee maandagochtend
Beste Barbara,
Voor veel ouders is dit een bekend dilemma: Hoe voorkom je dat het ge-Ipad teveel een obsessie wordt? Zorg je dat er ook nog tijd overblijft voor andere dingen? Want de meeste spelletjes zijn zo opgezet dat je er constant mee bezig kunt zijn. Er is altijd wel een dier dat moet eten, een tunnel die moet worden ‘gecraft’, of een stam die op zoek is naar een nieuwe leider (en dat is jouw kind natuurlijk). Als ze eenmaal ontdekken dat je ook nog vanuit je eigen huiskamer met vriendjes kunt chatten, komt daar nog een nieuwe dimensie bij.
Nu lijkt de hoeveelheid tijd die jouw Felix op de Ipad wil doorbrengen niet zozeer het probleem, maar gaat jouw vraag vooral over de vijf uur terreur die inmiddels is ontstaan.
Ik weet niet waar de vijf uur regel oorspronkelijk vandaan is gekomen. Misschien om de hele dag om beeldschermtijd vragen te voorkomen? Of omdat vijf uur eerder een handige tijd was? Hoe dan ook: nu zit het vooral in de weg. De belangrijkste oplossing geef je in de laatste zin eigenlijk zelf al, namelijk: buigzamer zijn. Vooral nu Felix groter wordt, zullen de dagen er vaker wisselend uitzien. Er komt een vriendje spelen, of hij gaat zelf ergens op bezoek, en hij heeft inmiddels een kleiner broertje die ook een deel van het programma bepaalt. In plaats van een vast tijdstip kan het beter zijn uit te gaan van de hoeveelheid schermtijd. Voor kinderen van acht is twee, tot hooguit drie keer per dag een half uur schermtijd een goede richtlijn (ook de TV telt mee!). Je kunt deze momenten willekeurig over de dag verdelen – als je ziet dat een Ipad momentje goed past. Maar je kunt Felix hier ook zelf over laten meebeslissen. Bijvoorbeeld door hem 2 of 3 schermkaarten per dag te geven, ieder goed voor een half uurtje, die hij kan inleveren. Wel in overleg met jou, om te kijken of het op dat moment wel kan. Verder is het goed de Ipad zo’n anderhalf uur voor het slapen gaan niet meer gebruiken, zodat het slaapritme niet wordt verstoord. Tot slot nog een laatste belangrijke tip: kijk ook eens mee naar de digitale dieren, tunnels of stammen van Felix. Media zijn namelijk ook leuk, en kinderen kunnen er een hoop van op steken!
Groet,
Krista
Krista Okma is al ruim vijftien jaar pedagoog en ontwikkelingspsycholoog, moeder van drie kinderen (8, 7 en 4 jaar) en auteur van diverse opvoedboeken. Haar meest recente boek is Minipubers! – een survivalgids voor ouders van kinderen van 6-12 jaar. www.kristaokma.nl.
Zelf ook een vraag over opvoeden? Mail deze zo uitgebreid mogelijk aan ons op hallo@me-to-we.nl
Lees ook: Laat ze lekker vies worden. Dat is juist gezond!
Krista is pedagoog en ontwikkelingspsycholoog en moeder van 2 kinderen.