12 Handige eigenschappen die je krijgt als moeder (ook toepasbaar in werksituaties)
Je managet je time alsof je nooit anders hebt gedaan en je bent kostenefficiënter dan ooit. Handig, die eigenschappen die je gratis bij het moederschap geleverd krijgt! Kun je in je werk ook enorm je voordeel mee doen.
1. Multitasken.
Terwijl je met één hand je baby eten geeft, voorkom je met je andere ernstig hersenletsel bij je bijna-vallende peuter. Ondertussen draai je nog even een enigszins eetbare maaltijd in elkaar en beantwoord je drie werkmails. Als je manager je overdag vraagt of je misschien binnen een uur een evaluatierapport van een ingewikkeld project kunt leveren én twee salesvoorstellen in elkaar kunt zetten, beschouw je dat als een rustmoment voor je hersenen.
Lees ook: 17 Dingen die je óók gaat voelen als je net een baby hebt.
2. Empathie.
Je verplaatsen in de gevoelens van een ander, ha, jij dóet niet anders sinds je een kind hebt. Schatje, ben je moe / boos / verdrietig / blij? Oké, je weet niet altijd het juiste antwoord, maar je doet in elk geval enorm je best. En op je werk ga je in één moeite door.
3. Hoofd- en bijzaken scheiden.
Naar een kleuter die de hele dag de oren van je kop kletst, kun je nou eenmaal niet voortdurend ingespannen luisteren. Het meeste laat je knikkend langs je heen gaan, op het juiste moment geïnteresseerd kijkend en onder het mompelen van zaken als ‘o ja, schatje?’ en ‘jeetje, wat spannend’. Maar als je kind tussen al het gebabbel door meedeelt dat papa en mama van Mees gaan scheiden, schiet je belangrijke-info-radar ineens aan. En laat die radar nou ook heel erg van pas komen tijdens saaie vergaderingen, die zich ook prima lenen voor het maken van boodschappenlijstjes en stiekem je Facebook checken. Als je maar op tijd wakker schiet.
4. Flexibiliteit.
Op een dag met je kind weet je één ding zeker: hoe je het ook had gepland, het loopt altijd anders. Had je daar vroeger als light-autist grote moeite mee, tegenwoordig draai je moeiteloos plan B t/m Z af.
5. Focus houden.
Alle 26 afleidingsmanoeuvres ten spijt, jij bent toch echt vast van plan je kind in bad te doen. Of in bed. Of iets groens te laten eten. Resultaatgerichtheid is je middle name en hoewel ‘ja maars’ je peuter er ook ingooit, jij bent niet van je doel af te brengen. Laat staan dat één detailneukende collega jou iets doet wanneer je je richt op het grotere plaatje.
6. Turbolezen.
Omdat jij tegenwoordig hooguit een halve minuut schermentijd krijgt voordat je telefoon subiet door je peuter wordt opgeëist, ben je kampioen snellezen geworden. En turbotypen. Op een klein schermpje. Als je een heus computerscherm tot je beschikking hebt en geen peutergejengel aan je hoofd, ben je met deze nieuwe skills uiteraard tot verbluffende prestaties in staat.
7. Mediation.
Op een gemiddelde dag thuis smoor je zo’n 21 potentiële ruzies in de kiem en beslecht je er nog een slordige 16. Twee kibbelende collega’s beschouw je dus als een minimale uitdaging. Die maak je binnen de duur van één kopje automatenkoffie zo weer tot de beste vrienden.
8. Timemanagement.
Sinds je een kind hebt is tijd een dingetje in je leven. Daarvoor meende je het weleens druk te hebben, maar eigenlijk weet je nu niet meer waarmee. Niet als je weer eens te laat bent en in drie minuten een luiertas moet inpakken, een baby moet aankleden (keer twee, want uiteraard gaat er melk / spuug / poep over het net schone babypakje) en je haar moet föhnen. Ben je op je werk, dan prop je in één moeite door twee dagen in één.
9. Een half woord begrijpen.
Aangezien je dagelijks te maken hebt met een dreumes die serieus verwacht dat jij uitspraken als ‘aataa’ en ‘bapapapapa’ feilloos weet te begrijpen als ‘ik wil nú aan tafel’ en ‘gaan we Barbapapa lezen?’, heb jij tegenwoordig niet aan een half woord maar aan helemaal geen woord genoeg. Ook bij je collega’s die weliswaar geen onbegrijpelijke peutertaal uitkramen, maar toch ook heel vaak niet zeggen wat ze bedoelen.
10. Plannen.
Go with the flow? Ha, die tijd is voorbij. Tegenwoordig plan jij je dagen minutieus rondom slaapjes en flesjes. Regeren is vooruitzien, zeg maar. Een lange- en kortetermijnplanning van een ingewikkeld project beschouw je daarom als een eitje vergeleken bij de planning van een dagje weg met je kinderschare.
11. Kostenbewustzijn.
Had je vroeger de vrijheid om eens een volledig maandsalaris te besteden aan een jurkje dat je natuurlijk echt niet kon laten hangen, nu heb je te maken met allerlei dure hobby’s als de kinderopvang en een eindeloze stroom luiers. En o ja, moest je ook niet sparen voor een studie? Ineens maak je tot je eigen verbazing een gezinsbegroting (met een beetje geluk in Excel) en budgeteer je zelfs de wekelijkse boodschappen tot de euro nauwkeurig. Geen wonder dat je op je werk niet alleen de budgetten onder je hoede hebt, maar ook de lief en leed-pot beheert.
12. Helikopterview.
Is je huiskamer weer eens een oase van ontploft speelgoed, broodkruimels en kledingstukken die op miraculeuze wijze het lichaam van je kind hebben verlaten, dan krijg jij allang geen duister waas meer voor je ogen. Je komt, ziet en overwint en in plaats van te verzanden in onbelangrijk details (‘In welke van de 32 speelgoedbakken hoort dit ene poppetje thuis?’) houd je overzicht en zet je de diverse huisgenoten, je man incluis, aan het werk, terwijl je zelf de coördinatie strak in handen houdt.
Lees ook: 22 Mythes die over zwangerschapsverlof.